Beide kosten veel tijd om ze bij te houden. Vele kleine dingen maken een grote. Veel 1 minuutje bezig zijn met een blog zijn hele avonden zoet of moet ik zeggen zuur....?
Twitteren gaat sneller, maar door de beperking tot 140 tekens minder uitvoerig. Dus ook minder diepgaand, minder reflectie. In welke omstandigheden zou je studenten tijdens leeractiviteiten stimuleren om te twitteren?
En dan Yammeren we ook nog! Dat zit zo'n beetje tussen bloggen en twitteren in en is bovendien besloten. Alle abonnees zien elke dag het overzicht van alle berichten, en ze lezen die alleen als het geen ellenlange verhalen zijn. Ik vind het prettig als het inhoudelijke stukjes zijn die lekker weg lezen. Als je meer wil weten, vraag je ernaar. Kortom, met microbloggen krijg je wel informatie (bij Yammer meer dan bij Twitter), maar minder gefundeerd dan een weblog. Welke andere verschillen zie je?
Waarvoor zouden we Twitter in het onderwijs kunnen gebruiken? Zou je voor een brainstormsessie met een groep willen twitteren of yammeren? Snel eerste ideeën uitwisselen? Leent een publieke omgeving of een brede toepassing als twitter zich om te brainstormen? Is microbloggen in het onderwijs vooral geschikt om over een thema snel veel informatie te vergaren (traffic genereren)? Wanneer zien we het eerste goede voorbeeld?
Poortman en Sloep vinden LiveJournals met microcontent (microblogs in besloten omgeving, zoals Yammer?) interessant voor het onderwijs en verwijzen daarvoor naar een artikel van Kate Raynes-Goldie uit 2004(!) Is er ook nog recenter nieuws?
Ja, aan het einde van de maand zullen we meer hierover kunnen zeggen.
BeantwoordenVerwijderenDus blog ze...!
Dag Els,
BeantwoordenVerwijderenTwitteren lijkt mij zo'n gekwetter!
Bloggen heeft toch iets systhematischer
Beide kosten veel tijd om ze bij te houden. Vele kleine dingen maken een grote. Veel 1 minuutje bezig zijn met een blog zijn hele avonden zoet of moet ik zeggen zuur....?
BeantwoordenVerwijderenTwitteren gaat sneller, maar door de beperking tot 140 tekens minder uitvoerig. Dus ook minder diepgaand, minder reflectie. In welke omstandigheden zou je studenten tijdens leeractiviteiten stimuleren om te twitteren?
BeantwoordenVerwijderenEn dan Yammeren we ook nog! Dat zit zo'n beetje tussen bloggen en twitteren in en is bovendien besloten. Alle abonnees zien elke dag het overzicht van alle berichten, en ze lezen die alleen als het geen ellenlange verhalen zijn. Ik vind het prettig als het inhoudelijke stukjes zijn die lekker weg lezen. Als je meer wil weten, vraag je ernaar. Kortom, met microbloggen krijg je wel informatie (bij Yammer meer dan bij Twitter), maar minder gefundeerd dan een weblog. Welke andere verschillen zie je?
Waarvoor zouden we Twitter in het onderwijs kunnen gebruiken?
BeantwoordenVerwijderenZou je voor een brainstormsessie met een groep willen twitteren of yammeren? Snel eerste ideeën uitwisselen?
Leent een publieke omgeving of een brede toepassing als twitter zich om te brainstormen?
Is microbloggen in het onderwijs vooral geschikt om over een thema snel veel informatie te vergaren (traffic genereren)?
Wanneer zien we het eerste goede voorbeeld?
Op dit moment meer vragen dan antwoorden.
Poortman en Sloep vinden LiveJournals met microcontent (microblogs in besloten omgeving, zoals Yammer?) interessant voor het onderwijs en verwijzen daarvoor naar een artikel van Kate Raynes-Goldie uit 2004(!) Is er ook nog recenter nieuws?
BeantwoordenVerwijderen